از همه جا

آشنایی با باشگاه های برتر لیگ انگلیس

پیراهن تیم لیورپول

در سال 1892 هولدینگ اجاره زمین را بالا برد. آنها تصمیم گرفت آنفیلد رود را ترک کنند و یک زمین در آن نزدیکی بخرند تا از آن پس بازی های خانگی شان را در آن انجام دهد.پس از آن، جان هولدینگ باشگاه لیورپول اف.سی را تاسیس کرد که در ورزشگاه آنفیلد بازی می کرد. اولین تیم لیورپول که در سال 1892 بنیاد نهاده شد، فقط از بازیکنان اسکاتلندی تشکیل شده بود که با پیراهن های آبی – سفید بازی می کردند، و تازه در سال 1894 رنگ پیراهن آنها به قرمز تغییر کرد.


 اولین رویارویی با اورتون نیز پس از صعود لیورپول از دسته سوم به یکم در دو سال بعد اتفاق افتاد. لیورپول اولین فصل بازی در لیگ دسته اول را با ایستادن در انتهای جدول به پایان برد و دوباره به دسته دوم صعود کرد، برخلاف اورتون که در آن فصل، نایب قهرمان لیگ شد.


لیورپول در رقابتی تنگاتنگ با منچستر سیتی که با آن هم امتیاز بود، این تیم را پشت سر گذاشت و یک بار دیگر به دسته اول راه یافت. لیورپول از آن پس جای خود را در این لیگ تثبیت کرد و توانست در سال 1901 برای اولین مرتبه قهرمان انگلیس شود.

لیورپول پس از دومین قهرمانی، پایه هایش را در لیگ برتر محکم کرد، بدون این که در سال های بعد به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. آنها تا بروز ناگهانی جنگ جهانی اول، نقش متوسطی در لیگ برتر ایفا می کردند، اما به هرحال توانستند درسال 1914 برای اولین بار به فینال جام اتحادیه برسند. جالب توجه، پیروزی های بزرگ لیورپول بعد از صعود ( مانند سال 1906) ، یا به عبارتی بعد از آغاز به کار دوباره لیگ پس از دو جنگ جهانی است. این تیم بعد از جنگ جهانی اول، ابتدا دوبار در لیگ چهارم شد، قبل از این که درسال 1922 و 1923 عنوان قهرمانی را به دست آورد.

بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی، پنجمین عنوان، و در دومین سال بعد از صعود دوباره ( در سال 1962) ، ششمین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد. لیورپول پایگاه هواداری بزرگ و وسیعی در سراسر جهان دارد که در مقابل چند باشگاه دیگر رقابت قدیمی دارد. لیورپول شدیدترین رقابت ها را با باشگاههای فوتبال منچستر یونایتد و اورتون، که معمولاً با این تیم دربی مرزی ساید را برگزار می کند، دارد.

 

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد (به انگلیسی: Manchester United Football Club) یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر فوتبال انگلستان است. این باشگاه در سال ۱۸۷۸، با نام باشگاه فوتبال نیوتون هیث (به انگلیسی: Newton Heath LYR Football Club) تأسیس شد. در سال ۱۹۰۲، نام این باشگاه به منچستر یونایتد تغییر یافت[۱] و در سال ۱۹۱۰، ورزشگاه الدترافورد به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم انتخاب شد.

 

در سال ۱۹۶۸، منچستریونایتد با سرمربیگری مت بازبی به عنوان اولین تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید. این اتفاق ۱۰ سال پس از حادثه مونیخ رخ داد. در این حادثه ۸ تن از بازیکنان تیم فوتبال منچستریونایتد جان خود را از دست دادند. سر الکس فرگوسن که از نوامبر ۱۹۸۶ تا مهٔ ۲۰۱۳ سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت، توانست ۳۸ جام مختلف برای باشگاه به دست آورد.

منچستر یونایتد با داشتن ۲۰ عنوان قهرمانی در لیگ برتر، ۵ قهرمانی در جام اتحادیه، ۱۲ قهرمانی در جام حذفی، ۲۱ قهرمانی در سوپر جام انگلستان، ۱ قهرمانی در لیگ اروپا و هم‌چنین سه عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال جهان به‌شمار می‌آید. آن‌ها تنها تیم انگلیسی هستند که توانستند در فصل ۹۹–۱۹۹۸ هر سه جام لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا (سه‌گانه) را به دست آورند. در فصل ۱۷–۲۰۱۶، با قهرمانی در لیگ اروپا، آن‌ها جزو پنج تیمی در اروپا شدند که در تمامی رقابت‌های یوفا به مقام قهرمانی رسیده است. هم‌چنین آن‌ها به تنها باشگاه انگلیسی تبدیل شدند که توانسته‌اند در تمامی رقابت‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند، به مقام قهرمانی برسند.

منچستر یونایتد در فصل ۱۷–۲۰۱۶ با درآمد ۶۷۶٫۳ میلیون یورویی، پردرآمدترین باشگاه فوتبال در دنیاو در سال ۲۰۱۷ با ارزشی معادل ۲٫۸۶ میلیارد پوند، باارزش‌ترین باشگاه فوتبال جهان شد.تا اکتبر ۲۰۱۸، برند منچستر یونایتد با ۱٫۵۵ بیلیون یورو ارزش، باارزش‌ترین برند فوتبالی است. این باشگاه از پرطرفدارترین تیم‌های جهان به حساب می‌آید. بعد از عرضهٔ سهام این تیم در بورس لندن در سال ۱۹۹۱، مالکوم گلیزر در مهٔ ۲۰۰۵ با مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون پوند باشگاه را خرید. در اوت ۲۰۱۲، عرضه اولیه سهام باشگاه در بازار بورس نیویورک انجام گرفت.

تاتنهام هاتسپور


باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر (به انگلیسی: Tottenham Hotspur F.C.) که با نام اسپرز هم شناخته می‌شود یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال در منطقه تاتنهام در شمال شهر لندن انگلستان است. سه سال بعد در سال ۱۸۹۵ تاتنهام به یک باشگاه حرفه ای بدل شد و در سال ۱۸۹۹ در ورزشگاه وایت هارت لن مستقر شد.


باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر در سال ۱۸۸۲ تاسیس شد و در ۱۹۰۱ برای اولین بار اف ای کاپ را برد که این قهرمانی آنها را به اولین باشگاه غیر لیگی تبدیل کرد که یک جام معتبر داخلی را به خانه می برد.

همچنین بخوانید:

تاتنهام اولین تیم قرن بیستم است که در جام حذفی و جام اتحادیه دابل کرد. آنها این دو جام را در فصل ۶۱-۱۹۶۰ به خانه بردند. پس از موفقیت در دفاع از قهرمانیشان در سال ۱۹۹۲، در ۱۹۹۳ آنها با بردن جام برندگان جام، اولین تیم انگلیسی ای شدند که به قهرمانی در یک رقابت اروپایی می رسند.

در ۱۹۶۷ برای بار سوم اف ای کاپ را بردند تا در دهه ۶۰ سوم بار باشد که به این افتخار می رسند. در دهه ۷۰ آنها دو بار جام اتحادیه را نیز به خانه بردند و در ۱۹۷۲ قهرمان اولین دوره جام یوفا در لقب گرفتند. آنها اولین باشگاه بریتانیایی بودند که در دو جام مختلف اروپایی به قهرمانی رسیدند.

در دهه ۸۰ آنها چند جام مختلف دیگر را نیز به تالار افتخارات خود افزودند: دو بار اف ای کاپ، جام خیریه انگلستان و جام یوفا در ۱۹۸۴. در دهه ۹۰ آنها جام حذفی و جام احادیه را بالای سر بردند. وقتی که آنها جام اتحادیه را یک بار دیگر در سال ۲۰۰۸ صاحب شدند، این بدان معنا بود که آنها در هر شش دهه گذشته حداقل یک جام معتبر را برنده شدند. افتخاری که تنها منچستر یونایتد به آن دست یافته است.


شعار لاتین باشگاه Audere est Facere است و نشان باشگاه یک جوجه خروس می باشد که بر روی یک توپ فوتبال ایستاده است. این باشگاه دارای یک شهرآورد مهم با همسایه نزدیکش آرسنال می باشد و بازی بین این دو تیم با نام شهرآورد شمال لندن شناخته می شود.

منبع: hesawli

سایت خوبی دارید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی